torsdag, december 31, 2015

Best albums 2015

Så er det endnu en gang blevet tid til at lave en liste over årets bedste albums. Det har været svært at udvælge 10 albums i år. På de fleste af årslisterne fra de forskellige musik-sites, så har det været popmusik og hiphop, som generelt er løbet med priserne for de bedste albums. Jeg er dog havnet i en helt anden grøft med mange folkinspirerede albums. Der har været en del med i opløbet, som fx Tobias Jesso Jr., Ryley Walker, Courtney Barnett, Father John Misty, Jason Isbell, Low, ...

Men her er mit bud og en lidt (for) hurtig gennemgang:

10. The Wynntown Marshalls - The End of the Golden Age
Jeg lægger ud med The Wynntown Marshalls, som har udgivet årets bedste helt klassisk americana album (læs: Uncle Tupelo- og Son Volt-inspireret). Virkelig god og solid udgivelse fra det skotske (!?) band.

Anmeldelse



9. Natalie Prass - Natalie Prass
Natalie Prass startede året ud med at være alle anmelders yndling og nye håb. Det er også et godt album med en blanding af jazz, soul, 70'er pop og til tider tilsat lidt cabaret-stemning. Fornem debut.

Anmeldelse



8. The Staves - If I Was
Så er det tid til The Staves, som er en gruppe bestående af 3 søstre. Albummet er blevet beskrevet som "youthful folk" og er bygget op omkring de tre søstres fantastiske vokalsamarbejde. Samtidig er albummet produceret af Justin Vernon, og så er jeg jo allerede interesseret.

Anmeldelse



7. Lone Wolf - Lodge
Lone Wolf (Poul Marshall) har i 2015 udgivet sit sidste album under dette navn. Jeg håber, at han vil fortsætte med at lave musik, da han besidder et kæmpe talent. Jeg har tidligere haft hans album "The Devil And I" med på min liste for 2010, og det nyeste album er på højde med dette.

Anmeldelse



6. The Mountain Goats - Beat the Champ
Så blev der også plads til et album omhandlende wrestling!? Det er lykkedes John Darnielle at skabe et album fyldt med fantastisk fortalte numre, som fylder lytteren med indre billeder om det langt fra glamourøse liv som wrestler.

Anmeldelse



5. Elephant Micah - Where in Our Woods
Jeg har tidligere skrevet om dette album, og jeg synes stadig, at det er et af årets bedste albums.

Anmeldelse



4. Laura Marling - Short Movie
Jeg stødte første gang på Laura Marling med hendes album "Once I Was an Eagle", hvilket var et godt album men det manglede alligevel et eller andet. Denne gang har hun i mine øre taget et kæmpeskridt med et virkeligt spændende album.

Anmeldelse



3. The Unthanks - Mount the Air
"Mount the Air" er et fremragende album men også et album, der kræver, at man som lytter giver det tid og mange gennemlytninger af det folkinspirerede album. Kæmpestor anbefaling herfra!

Anmeldelse



2. Kurt Vile - b'lieve i'm goin down...
Kurt Vile har i 2015 udgivet sit 6. studiealbum. Albummet er klassisk Kurt Vile med sans for den gode rock sang, og der er derudover en fantastisk god lyd/produktion på albummet.

Anmeldelse



1. Sufjan Stevens - Carrie & Lowell
Sufjan Stevens' "Carrie & Lowell" er et meget personligt album efter hans mors død. Med dette album vender Sufjan Stevens også tilbage til hans musikalske rødder fra tidligere albums, hvilket er der, hvor jeg synes, han er stærkest.

Anmeldelse




Ingen kommentarer: